Alla inlägg under mars 2010

Av Jessica - 31 mars 2010 16:10

Idag har jag och en av tjejerna på utbildningen,Ulrikke varit på praktik. Vi sminkade på en modevisning på Gröna Lund för de anställda. Kläderna som visades var arbetsuniformerna inför sommaren,lite lustig tillställning!

Men det var den snabbaste praktiken jag har haft,tog längre tid att åka fram och tillbaka än själv sminkningen. Det var 8 modeller,4 tjejer och 4 killar och på nå vänster var vi 5 makeupartister där. Jag,Ulrikke och tre tjejer från makeupstore. Lite overkill kanske.

Men jag och Ulrikke tog tag i den manliga groomningen och sminkade killarna och lämnade tjejerna till makeupstore. Vi kom dit kl 13 och åkte hem strax efter två!

Slapp iallafall missa en lektion så man ska vara nöjd!

Allt gick så fort så några modell bilder blev det inte så jag tänkte lägga fram lite smugreklam för våran skola och makeupmärke. Och en bild på Ulrikke istället :)  

Sminkat för svartvitt foto egentligen. Lägg märke till den subtila texten bakom mig.


 

  

En go' och glad norska!

  

Vad letar jag efter?

Just det, Färg! Vårat egna märke på skolan!  

Av Jessica - 31 mars 2010 16:00

Vi har haft fotovecka nu och gått igenom hur man ska sminka i olika ljus. Har ju själv haft lite trassel med min kamera som äter upp alla färgerna på mina sminkningar så nu tog jag i!

Vi hade asiatisk modellkrav denna lektion vilket var ytterligare en utmaning och jag valde att ha rosa toner på min makeup. Den skulle vara anpassad efter mjukt eller hårt ljus och jag valde hårt ljus så färgerna skulle vara riktigt starka så så fick det bli! Tack till Madelene som ställde upp som modell!     


Av Jessica - 31 mars 2010 15:53

Nu har man slackat efter lite igen med bloggningen,hehe sorry! Men nu kommer lite uppdatering! Har haft sotning på schemat,en efterlängtad lektion!

Hade Lotten som modell denna gång!       

Av Jessica - 19 mars 2010 16:46

Den här veckan har varit fartfylld och väldigt intressant!


Har sedan några veckor varit inblandad i ett DI (Dramatiska Institutet) filmprojekt. Några förstaårets elever har satt ihop en kortfilm och jag var med som maskör. Maskör som dom säger i filmvärlden och makeupartist eller bara smink som jag säger :) Efter några möten med producenten Anton och regissören Rojda och resten av gänget så var det äntligen dags för inspelning!

 I måndags var första dagen och vi drog igång runt 16:30. Vi spelade in på en tunnelbanevagn som gick mellan slutstationerna på saltsjöbanan. Vi hade turen att få komma in på ett stängt dagis och fixa med smink och kostym och det var inte många minuter att fixa sminket direkt och det var första gången jag träffade våra skådespelare så man blev verkligen testad på sitt färgseende och snabbhet!

 I svensk film är oftast makeupen väldigt naturlig och samma gällde här, de skulle även se ganska stressade och inte så superfräscha ut så picture perfect behövdes inte vilket var riktigt bra då det var knappt med tid. Hade en kvinnlig huvudroll och en manlig att sminka men den kvinnliga ville ha en hel del eget smink vilket hjälpte mig mycket i det tajta schemat men det det blev mindre smink,lite trist dock!

Väl klart med smink och kostym så var det in i tunnelbanevagnen och börja repa. I och med att tåget fortfarande hade tider då det gick så var inspelningschemat ganska exact men allt flöt på så himla bra.

Sista tagningen blev dock riktigt tokstressig då vi skulle filma utifrån perrongen in i vagnen och vi hade en chans att få till det. Satt med i vagnen då några av oss fick hoppa in som statister när tåget rullade iväg. När vi hade åkt vart det jubel och applåder och vi vagnen började rigga ner allt i vagnen som ljus och skärmar för att snabbt lasta av allt när vi kom tillbaka. Då ringer regissören...tagningen funkade inte och den måste tas om! Den här gången skulle tåget stanna 2 min på perrongen där kameran var och sedan fortsätta mot slussen.

Tidigare hade vagnen stått ca 15-20,gått till slutstation och tillbaka där vi höll till. Kaos utbröt i vagnen och hade man stått utanför och tittat hade det nog sett ganska sjukt ut med sju pers som springer och klättrar hysteriskt för att rigga upp allt igen, alla skrev efter tejp och stod på sätena och när vi rullade in på perrongen igen fick vi slänga oss ner,sitta helt still och,Tagning!! Sen rigga ner allt fort som *an och av med allt teknink sista hållplatsen innan slussen. Sjukt stressigt och sjukt kul   

Andra dagen höll vi till i en underbart fin kyrka, Ersta kyrka. Där blev det bättre med tid att sminka och jag sminkade en till roll kallad "morsan" och en söt liten tjej som hade en liten talroll. Dagen vart kort och det var grymt skönt att filma inomhus. Ljuset var grymt i kyrkan och det flöt på bra hela dagen. Efter det hade jag skola på kvällen som vanligt men det tar jag i nästa inlägg med lite bilder :)

Sista dagen blev en låång dag. Vi filmade längs en hyfsat öde vägi närheten av skarpnäck. Jag började dagen men skådespelarna,tre st hemma hos regissören där vi fixade smink och kostym. Sen bar det av mot inspelningsplatsen,utomhus. Jag hade lyckats ragga upp varma stövlar,täckbrallor och världen största varmaste dunjack från fjällräven,Tack Robin :) Såg ut som ett stort lingon och fick en del sköna kommentarer av filmteamet men jag höll mig varm och go hela natten. Tur var det. Var inte hemma förän kl 04:30 på morgonen och vi var på inspelningsplatsen från ca 18. Lång tid utomhus! Vi hade ett litet värmetält med lampor men nån enorm värme var det inte. Vi hade scener som spelades in i bil och längs vägen. En krock ingick i manus och det var grymt kul att stå i kulisserna och se hur allting verkligen går till på en filminspelning. Filmteamet som jobbade på det här var grymt duktiga och jag längtar tills filmen är klar och man får se det färdiga resultatet. Fick nog lite mersmak på det här med film och hoppas på att få jobba med det fler gånger! Grym vecka   

Av Jessica - 12 mars 2010 17:25

Vi har haft våran första lektion inom det olika årtalen och först ut var 40-tal. 40-tal är ungefär som ett mildare 50-tal. Inte lika klarröd mun,mindre vinge på eyeliner och bredare bryn men grymt snyggt!

Nästa vecka ska vi ha Marylin Monroemakeup men jag missar den lektionen. Ska ut på praktik med elever från Dramatiska Institutet och ska vara med och sminka vid en fiminspelning. Ser verkligen fram emot den här praktiken men god damit! Jag missar Marylin Monroe. En av det mest efterlängtade lektionerna men även grymt bra lektion då man verkligen från träna på persicionsarbete som perfekt mun och eyeliner. Men då vi har grym skola och grymma lärare ska jag få ta igen den lektionen lite längre fram   

Men tillbaka till 40-talet. Hade Sara som modell den här gången. Tror Sara och Louise kommer bli stjärnorna på den här bloggen.

Grymt rolig sminkning. Breda fina bryn som man fick fylla i med fuktad skugga,det blir som man tecknar dit hårstrån i brynet. Naturlig skuggning, eyeliner som inte följer fransraden hela vägen utan lyfter i yttervrån av ögat och fransar på det. Hade glömt mina hemma så jag fick låna ur "det som blev över" lådan på skolan så fransarna blev lite i det största laget men det fungerade! Till den en perfekt målad mun i härligt rött. Typiskt 40-tal var att man förstorade den övre läpplinjen lite så konturen blev rundad.

 Sara som het 40-tals babe!

     


Så där, nu var man äntligen ikapp med alla bilder och inlägg. Och i skrivande stund ligger jag utslagen och emlig på soffan,varit hemma från jobbet efter nån märklig sväng av feberfrossa som kommer och går. Är som tur ledig i helgen då jag äntligen ska göra stockholms uteliv osäkert och jag ska inte upp och jobba på söndag. Helt fantastiskt! Måtte jag bara bli piggare så inte mina planer går i stöpet!

Hoppas hitta en lucka i mitt galna schema snart så man får en chans att ta en trip hem. Vill hem och hälsa på mina nära och kära och samla lite energi.

Men nästa vecka bli det fullt upp med inspelningen som kommer vara under tre dagar varav två kvälls/nattetid. Bara att hålla tummarna att det går vägen !

Nu blir det stillaliggande läge på soffan igen och så får jag skrapa ihop ett inlägg på söndag för att rapportera om utelivet här i hufudtsaden har hållit vad det har lovat   På återseende!

Av Jessica - 12 mars 2010 17:10

Ibland ska man inte bara vara nogrann utan också jäkligt snabb och prioritera en helhet! Självklart kan man inte stå och såsa i flera timmar på en makeup speciellt inte när man är ute på riktiga jobb så nu när det flesta sitter ganska bra för oss så ska vi börja träna upp snabbheten. Och vad är då inte bättre än en 15-mins makeup delprov? Med andra ord,en hel makeup på 15 minuter. Och ja, det är ungefär lika galet som det låter   

Vi hade chans att träna på måndagslektionen då vi först lade en makeup på 15 min vilket gick riktigt bra för mig och hann med en helhet. Sen tyckte våran lärare att det skulle vara kul om  vi testade en 10-mins makeup. .. Så himla kul vete faen men fort gick det! Så surt att jag bara hade lite läppglans att applicera kvar och sträckte mig mot min läpppensel när man hör,"10 min. släpp penslarna!" Aja 10 min är ju inte mycket att hänga i julgran men bra träning. På tisdagen hade vi  själv provet då jag igen hade fröken Louise som modell. Hade sagt till innan att när väl provet sätter igång kommer jag inte prata med dig. Då är det bara sminket som gäller. Men allt gick jättebra, hann med allt. Fick en helhet och en fräsch makeup,är jättenöjd   

Efter provet hade vi en hel del tid kvar på kvällen så min lärare tycke jag skulle utmana mig själv och lägga en hel makeup med skuggor,eyeliner och lösfransar. Riktigt kul att verkligen få hugga i och göra nått som är svårare. Eyeliner är min svaga punkt,det är något som skall nötas till perfektion.

Louise har blåa fina ögon som vi ville framhäva så skuggorna fick gå i brun/terracotta toner och vi jobbade med skuggorna uppåt utåt och lite skimmer. Lade även en eyeliner så lösfransarna ska smälta in fint.        

Av Jessica - 12 mars 2010 16:56

      Äntligen har vi fått börja använda mineralbaser. Vi använder baserna i från ID. Än så länge har vi bara baser från skolan men ser emot ett studiebesök på ID då vi ska få plocka ut en egen. Mineralbas ger ett mycket mer naturligt utseende och täcker inte lika hårt som en fetbas. Min hud har tyvärr blivit superirreterad och vill inte alls tolerera våra fetbaser vilket ställer till det en hel del för mig på utbildningen. Har vi inte med oss modeller en kväll så sminkar vi på varandra och byter efter hala tiden. Kan man då inte ha våra baser blir det ju lite svårare. Konstigt nog så reagerar jag enbart runt ögonen och när vi använder mineralbaser så har vi fortfarande fetbas runt ögonen. Just nu har det blivit flera dagar helt och hållet utan smink och så får jag se om det ger med sig..

I och med att vi börjat med mineralbas så har vi gjort en del naturliga makeuper bland annat manlig grooming vilket var ku Sara hade lasskamrat vid namnet Tim som var så snäll att ställa upp. Fick det lite förspänt med honom som modell då han har väldigt mörka fäger,breda mörka bryn och skägg hehe. Men det blev väldigt bra ändå,riktigt kul sminkning att göra!    Tim


Sedan hade jag Louise som modell igen då vi även gjorde en naturlig sminkning. Glömde av att ta kort på den med vi gjorde en till fast vi lade på en hel del rosa skugga. Den syns inte fullt lika starkt som jag ville på foto men basen är ändå mineral och hon ser fräscht sminkad ut!


Av Jessica - 9 mars 2010 15:01

Så äntligen kom den,söndagen då man skulle få gå totalt lös i sminkväskan. Fantasi/trend och specialeffekter,I LOVE IT!!

Alltid lika härligt med halva klassen som är lite bakis att jobba med olika former av blodsmink   Vart börjar man? Det finns många olika typer av massor att jobba med för att skapa sår,skotthål och sådana roliga saker. Vi fick hålla oss lugna med nån timmes teori där vi gick igenom alla typer av produkter att jobba med som special plastics,rinnande blod,koagulerat blod och flytande latex. Smink och perukmakaren kommer få en hel del nya kunder. Sen fick vi sätta igång och göra varandra vackra som få!

  

Här har Isabell fått sig ett skotthål,utgångshål och en fin blåtira av våran lärare Isabell!

   Och här har Isabell fått en nytt skotthål utav mig!

  På det här grymt heta kortet på mig har jag gett mig själv näsblod. Har en stor bomullstuss uppstoppad i näsan för lite extra svullen effekt.  

  

Här har jag gjort ett smutsigt skrubbsår på mig själv. För att skapa att man har fått in grus i småsåren ungefär som när man cyklade omkull som liten använde vi krossade cornflakes!

 

Söndag förmiddag gick åt för att skapa alla skotthål,blåtiror och skrapsår men efter lunch gick vi vidare till att jobba med trend och fantasi. När man ska göra en fantasimakeup så finns det egentligen inga gränser för vad man kan göra. Allt runt omkring kan ge inspiration,minsta lilla detalj till större delar av en helhet. Bara fantasin sätter gränserna:)  Viktigt är dock att planera sin sminkning in i minsta detalj för att verkligen få den makeup man hade tänkt sig. Vart inte så nöjd med mina första fantasimake för nån riktigt utarbetad plan ville inte riktigt sätta sig så det blev lite för mycket " ta det som det kommer"vilket sällan blir lyckat. Men det var första känningen på det bara så det är bara att öva,öva och öva. Men det var grymt kul att se vad alla gjorde för looker och i våran klass är folk inte rädda för att ta i med färg vilket alltid är lika kul att se när alla är klar. Hälften av oss åkte hem på tunnelbanan med dom här galna sminkningarna, fick ju en och annan blick och kommentar haha! Jag,Jessica och Ulrike på väg till tunnelbanan!    Ja,vad säger man? En gay-gesisha on crack ?

Våran lärares fantasimakeup demo på isabell,inspirerad aven drake! Så grymt snyggt !     

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards