Direktlänk till inlägg 19 mars 2010

Filmvecka!

Av Jessica - 19 mars 2010 16:46

Den här veckan har varit fartfylld och väldigt intressant!


Har sedan några veckor varit inblandad i ett DI (Dramatiska Institutet) filmprojekt. Några förstaårets elever har satt ihop en kortfilm och jag var med som maskör. Maskör som dom säger i filmvärlden och makeupartist eller bara smink som jag säger :) Efter några möten med producenten Anton och regissören Rojda och resten av gänget så var det äntligen dags för inspelning!

 I måndags var första dagen och vi drog igång runt 16:30. Vi spelade in på en tunnelbanevagn som gick mellan slutstationerna på saltsjöbanan. Vi hade turen att få komma in på ett stängt dagis och fixa med smink och kostym och det var inte många minuter att fixa sminket direkt och det var första gången jag träffade våra skådespelare så man blev verkligen testad på sitt färgseende och snabbhet!

 I svensk film är oftast makeupen väldigt naturlig och samma gällde här, de skulle även se ganska stressade och inte så superfräscha ut så picture perfect behövdes inte vilket var riktigt bra då det var knappt med tid. Hade en kvinnlig huvudroll och en manlig att sminka men den kvinnliga ville ha en hel del eget smink vilket hjälpte mig mycket i det tajta schemat men det det blev mindre smink,lite trist dock!

Väl klart med smink och kostym så var det in i tunnelbanevagnen och börja repa. I och med att tåget fortfarande hade tider då det gick så var inspelningschemat ganska exact men allt flöt på så himla bra.

Sista tagningen blev dock riktigt tokstressig då vi skulle filma utifrån perrongen in i vagnen och vi hade en chans att få till det. Satt med i vagnen då några av oss fick hoppa in som statister när tåget rullade iväg. När vi hade åkt vart det jubel och applåder och vi vagnen började rigga ner allt i vagnen som ljus och skärmar för att snabbt lasta av allt när vi kom tillbaka. Då ringer regissören...tagningen funkade inte och den måste tas om! Den här gången skulle tåget stanna 2 min på perrongen där kameran var och sedan fortsätta mot slussen.

Tidigare hade vagnen stått ca 15-20,gått till slutstation och tillbaka där vi höll till. Kaos utbröt i vagnen och hade man stått utanför och tittat hade det nog sett ganska sjukt ut med sju pers som springer och klättrar hysteriskt för att rigga upp allt igen, alla skrev efter tejp och stod på sätena och när vi rullade in på perrongen igen fick vi slänga oss ner,sitta helt still och,Tagning!! Sen rigga ner allt fort som *an och av med allt teknink sista hållplatsen innan slussen. Sjukt stressigt och sjukt kul   

Andra dagen höll vi till i en underbart fin kyrka, Ersta kyrka. Där blev det bättre med tid att sminka och jag sminkade en till roll kallad "morsan" och en söt liten tjej som hade en liten talroll. Dagen vart kort och det var grymt skönt att filma inomhus. Ljuset var grymt i kyrkan och det flöt på bra hela dagen. Efter det hade jag skola på kvällen som vanligt men det tar jag i nästa inlägg med lite bilder :)

Sista dagen blev en låång dag. Vi filmade längs en hyfsat öde vägi närheten av skarpnäck. Jag började dagen men skådespelarna,tre st hemma hos regissören där vi fixade smink och kostym. Sen bar det av mot inspelningsplatsen,utomhus. Jag hade lyckats ragga upp varma stövlar,täckbrallor och världen största varmaste dunjack från fjällräven,Tack Robin :) Såg ut som ett stort lingon och fick en del sköna kommentarer av filmteamet men jag höll mig varm och go hela natten. Tur var det. Var inte hemma förän kl 04:30 på morgonen och vi var på inspelningsplatsen från ca 18. Lång tid utomhus! Vi hade ett litet värmetält med lampor men nån enorm värme var det inte. Vi hade scener som spelades in i bil och längs vägen. En krock ingick i manus och det var grymt kul att stå i kulisserna och se hur allting verkligen går till på en filminspelning. Filmteamet som jobbade på det här var grymt duktiga och jag längtar tills filmen är klar och man får se det färdiga resultatet. Fick nog lite mersmak på det här med film och hoppas på att få jobba med det fler gånger! Grym vecka   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jessica - 26 april 2010 22:50

Ikväll hade jag Wille som modell,Jimmys lillebror för er som inte vet :) Wille ska vara med som modell när vi har dragmakeup men ikväll fick han vara med när vi skulle ha manlig catwalk. Det flesta sminkningarna inom manlig catwalk blir naturliga med...

Av Jessica - 26 april 2010 16:27

Har insett att jag är en usel bloggare.Det är ju inte så att jag inte vill blogga...jag bara glömmer bort det! hela tiden! Mitt liv blir ganska uppdelat, tre dagar skola och sen blir det jobba resten av veckan vilket gör att jag lätt glömmer min stac...

Av Jessica - 15 april 2010 21:48

Igår var det dags för redovsningen av vårat grupparbete. Vi vart tilldelade ett varsit årtal och jag och Isabell var ett team och fick 80-talet :) Vi ska ha med makeup,hår,mode,ikoner och samhället. En av våra lärare råkade nämn att det var ju ett st...

Av Jessica - 14 april 2010 10:36

Tisdagens lektion var riktigt kul,nog en av de bästa på ett tag! Vi hade i läxa att ta med en bild på en artist men vi fick inte visa varandra eller berätta vem det var! Jag trodde vi vi helt enkelt skulle byta bild med varandra men icke! Vi fick i...

Av Jessica - 13 april 2010 15:35

Igår(måndag) var en körig men rolig dag! Har kontakt med lite olika fotografer för att börja bygga upp min portfolio och igår var det dags för första plåtningen. Vi hade en manlig modell,Micke och vi gjorde en lite mer highfashion rock plåtning. Gjor...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards